-
Praktijk
-
NLD
-
Psychosociaal
"ik was een leerling met een goede intelligentie werd er altijd gezegd.
Welbespraakt en ik was zelfs een stuk vooruit op de rest van de klas. Ik
liep wel tegen wat dingen aan die minder goed gingen zoals die rare
rekensommen, maar mijn vader legde mij dit thuis op een andere manier
uit. Ik was een teruggetrokken jongen die met rust gelaten werd door
zijn klasgenoten. Ik stond op het schoolplein aan de kant en wilde zo graag erbij horen en
meedoen, maar ik wist niet hoe. Kwam er maar iemand naar mij toe om mij
erbij te vragen, maar dit gebeurde niet. Op de middelbare school kreeg
ik steeds meer problemen vooral met wiskunde en daar ben ik op gestrand.
Op het werk liep het wel totdat het bedrijf ging reorganiseren en
automatiseren. De nieuwe werkmethode was voor mij te complex en vroeg
van mij een te hoog werktempo. Ik raakte in een depressie zonder te
weten wat er aan de hand was. Nu ik weet dat ik NLD heb begrijp ik ook
dat die problemen waar ik onder andere tegenaan liep beperkingen zijn
die bij NLD horen. Zo is bijvoorbeeld kaart lezen voor mij een ramp. Ik
rijd wel auto, maar met een Tom Tom om de weg te kunnen vinden. Zo kan
ik nog veel meer vertellen."
Mieke (21 jaar) vertelt:
"Zo jong als ik was wilde ik graag dokter worden. Ik was ook gek van
pony's. Ik koos op de basisschool voor een dierenfiguur om uit te zagen
en u raadt het al: ik koos voor een pony. Toen ik klaar was vertelde de
juf dat ik de staart er af had gezaagd. Al vroeg kwam ik er achter dat
ik niet alles zag op de manier zoals mijn klasgenoten dit deden.
Eenmaal op het VWO wilde ik nog steeds graag arts worden, maar ik liep
stuk op de exacte vakken. Ik viel terug naar de HAVO en ik heb een
richting gekozen in de verzorging. Bij deze opleiding was het verplicht
om verschillende stages te lopen. Daar ben ik tegen allerlei problemen
aangelopen, zoals organiseren, plannen en verschillende groepen
tegelijkertijd in de gaten houden. Ik heb nu wel mijn diploma in de zorg
gehaald. Door alle strubbelingen heen die ik tegen kwam heb ik inzicht
gekregen in mijn beperkingen. Ik weet nu sinds een paar jaar dat ik NLD
heb. Ondanks dat heb ik werk gevonden dat mij aanspreekt."
Dit zijn voorbeelden van cliënten die op zoek zijn gegaan naar een stuk hulpverlening. Het gebeurt wel vaker dat (jong)volwassenen met NLD uiteindelijk begeleiding willen voor datgene waar zij tegen aan lopen. Zij willen weten wat er mis is gegaan waardoor zij in het verleden niet begrepen zijn. Zij willen leren hoe zij dit kunnen veranderen om in de toekomst beter te kunnen functioneren. Zij willen bijvoorbeeld beter leren communiceren, in een groep leren functioneren, leren hoe vriendschappen worden gesloten.